رؤیا در سه پنجره
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۰۷۹۷۷
رویداد۲۴-یدالله رؤیایی را از چند پنجره میتوان نگریست اما چه فایده که این به معنای دیدن او نیست، آنچنان که شعرش، کار سرودن نمیکند بلکه سروده میشود. این چند خط هم نه برای آن است که بگوییم رؤیایی را میتوان شناخت یا از این پنجرهها دیدش، بلکه میتوان گفت شاید از این راه بشود، دنبالش رفت و سایهاش را جستوجو کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در پنجره دوم او شاعرِی ست با گفتوگوهای طولانی درباره شعر. رؤیایی از معدود چهرههای شعر معاصر است که نه فقط شعر بلکه از شعر سخن میگوید، از چگونگی شعر در جهت چگونگی «شدن»، شاعر -یا به معنای مورد نظر خودش- آرتیست شدن. در این دریچه است که رؤیایی را باید دستاندرکار پژوهش شعری نیز دانست و این هم برای شاعری که از بیست و دوسالگی به وادی شعر آمده، از یک جایی به بعد، در فضای سه بعدی حرکت یافته است؛ درست مثلِ جنگجویی که ساعتهای پیش از حمله، نقشه نبرد را برای یارانش میکشد، رؤیایی نیز به سمت ترسیم و حجمسازی آمده است. شاید توضیح این مهم در این مجال اندک محال باشد و به هر صورت رؤیایی را به واکنش وادار کند اما برای آنها که مدعیاند او شاعر نیست و برای آنها که این شاعر غربتنشین را کمتر شناختهاند، یادآوری این شعر او بد نیست که «تمام حرف/ بر سر حرفی است/ که از گفتن آن عاجزیم.»
در پنجره تازهای که بواسطه دوری او از وطن یافته ایم، او را مردی خسته، لذت طلب و اهل واژه میبینم که در قالب نامههایی کوتاه که گاه و بیگاه در سایت فیلترشدهاش منتشر میشود با مخاطب نوعی سخن میگوید. در این نامهها، او سراسر خود است؛ بیسانسور، بیاغراق و یکپارچه. رؤیایی مورد نظر در دسترس نبوده و نیست، آنچه هست، رؤیاست که گاه از «هفتاد سنگ قبر» تکهای میخواند، گاه از «من گذشته؛ امضا» و گاهی هم از «دریاییها» و عجیب است که شاعریزاده کویر، مجموعهای برای دریا داشته باشد و عجیبتر اینکه شاعرانی هستند که او را شاعر نمیدانند و این برای طبع کویری رؤیایی بهترین ارمغان ممکن است؛ کویر در ذات خود، عاشق صدای سم ضربه اسبان است و کویریان با هر یورشی به سرزمین هایشان، از نو، زاده میشوند.
دو سال پیش بعد از بمبگذاریهای پاریس، تماسی تلفنی با او داشتم و به موجب وظیفه و شغلِ خبرنگاری، بخشی از آن گفتوگو را منتشر کردم. این کار رنجش رؤیایی را در پی داشت و عجیب اینکه علت اصلی این رنجش، کلمات من بودند و اینکه او کلمات را میسابد، تکه تکه و گاه میچسباند، نوازششان میکند و در کنار هم میچیند تا بگوید، من اما مینویسم آنچنان که باید به فوریت و سرعت این شغل نوشت و آنچنان که این متن نیز همین گونه است. ویژگی مهم شعر رؤیایی اما «تعلل» است و این تعلل، لازمه کار آرتیست است؛ گاهی بیاید، عقب بایستد و حجمی را که تراشیده از دور بنگرد.
منبع: رویداد24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۰۷۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنجهای پنهان»
مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان گفت: بهمناسبت هفته نکوداشت اصفهان تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در ویژه برنامه «گنجهای پنهان» انجام شد.
جواد کشانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محله دستگرد یکی از محلههای هنرمندپرور شهر اصفهان است که هنرمندان و فرهیختگان این محله نهتنها در منطقه ۱۳، بلکه در کل شهر، استان و حتی کشور شهرت دارند.
وی افزود: در میان این هنرمندان، شاعران گرانقدری در این محله زیستهاند که کلام و اشعار ظریف و دلنشینی دارند.
مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس بر آن شدیم تا به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، در ویژه برنامه «گنجهای پنهان محله» که با حضور هنرمندان و شاعران استانی در فرهنگسرای دستگرد برگزار شد، با زنده نگهداشتن یاد و خاطره شاعران درگذشته همچون مرحوم انواری و مرحوم وحید دستجردی، از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد تجلیل کنیم که این برنامه با حضور شهروندان و هنرمندان برگزار شد.
کد خبر 748477